Prin Legea nr. 455/2001 a fost introdusă în urmă cu 22 de ani semnătura electronică. De atunci și până acum, semnătura electronica poate fi utilizată în relația cu instituțiile publice preponderent doar în sisteme de operare Microsoft.
La nivel național conform informațiilor publicate de Autoritatea pentru Digitalizarea României serviciile de semnătura electronica sunt oferite în prezent de cinci prestatori. Lista acestora poate fi consultată aici: https://www.adr.gov.ro/semnatura-electronica-trusted-list/
Cum se obține?
Semnătura electronică/digitală cu certificat digital calificat poate fi obținută astfel:
1.Primul pas este completarea unui formular de solicitare la unul dintre prestatori.
2.Se alege apoi metoda de identificare a solicitantului: identificare video la distanță (din fața ecranului, nu necesită deplasare), identificare la sediul firmelor acreditate sau chiar la un notariat. Este nevoie de prezentarea unui act de identitate valabil.
3.Se face plata (card, cash sau ordin de plată).
4.Solicitantul primește certificatul calificat.
Semnătura electronică pe bază de certificat calificat este utilizată în mod curent in relația cu:
-Agenția Națională de Administrare Fiscala (ANAF),
-Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS),
-Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM),
-Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC),
-Monitorul Oficial,
-Depozitarul Central,
-Comisia Națională a Valorilor Mobiliare (CNVM),
-autoritățile contractante din cadrul Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP) – pentru semnarea și transmiterea electronică a documentelor solicitate.
– Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSP)
Urmatorii operatori pot pune la dispozitie semnatura electronica:
- DigiSign SA din București-Adresa web a companiei este https://digisign.ro/
– o semnătură electronica costă 29,9 plus 19 euro dispozitivul token fără tva
- Certsign SA din București Adresa web a companiei este https://www.certsign.ro/
– o semnătură electronica costă 47 de euro fără tva pe bază de token.
- AlfaTrust Certification SA din București
Adresa web a companiei este https://www.alfasign.ro/
– o semnătură electronica costă 35 de euro fără tva pe bază de token.
- Centrul de Calcul SA din Gorj
Adresa web a companiei este https://certdigital.ro/
– o semnătură electronica costă 45 de euro fără tva pe bază de token.
- Trans Sped SRL din București
Adresa web a companiei este https https://www.transsped.ro/
– o semnătură electronica costă 30 de euro fără tva pe bază de token.
Semnătură electronică fără tolken și pentru Apple
Companiile oferă și varianta semnăturii fără dispozitiv de tip tolken, doar că în aceste cazuri este nevoie de o rețea de internet.Datorită cheilor criptografice stocate în Cloud nu mai este necesară utilizarea unui dispozitiv criptografic pentru stocarea certificatului și nici instalarea de drivere speciale.
Procesul de semnare se activează printr-o combinație de user si parola știute doar de utilizator, la care se adaugă un cod unic (One Time Password) primit prin sms/email/app pentru fiecare semnătură generată.Certificatele digitale calificate cu chei criptografice păstrate în Cloud reprezintă o soluție puternică bazată pe cloud care oferă integritatea datelor, non-repudiere și identificarea sigură a semnatarului.Procesul de semnare sau accesare a certificatului se poate face de oriunde si de pe orice tip de dispozitiv: smartphone, tableta, laptop/computer.